Villkor

Köpvillkor

Är det något du undrar över gällande våra köp- och fraktvillkor når du oss enklast på info@ellustration.se. Vårt juridiska namn är: Ellustration / Elin Lundberg, organisationsnummer 900819-4145, adress Barytongatan 16, 42138 Västra Frölunda, Sverige.

1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Ellustration bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Ellustration har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Ellustration måste kunna fastställa kundens bostadsadress.

2. Priser
I priserna ingår moms med 12% för originalverk och 25% för reproduktioner/prints vid beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Ellustration inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

3. Frakt
En fraktkostnad kan tillkomma inom Sverige. Fraktkostnaden kan komma att ändras och ibland vara rabatterad. Du ser fullständig fraktkostnad i kassan.

4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

4.1 Kortbetalning
Vi använder Stripe som teknisk partner för säkra kortbetalningar. För att kunna genomföra betalningen lagras de uppgifter som krävs för att kunna genomföra våra åtaganden för köpet. Känsliga kortuppgifter lagras säkert enligt internationella lagar och regler, och används sedan för att genomföra en eller flera transaktioner i enlighet med den produkt eller de produkter du köpt och de priser som visats på sidan. Läs mer om Stripe på www.stripe.com.

4.2 Swish
Du betalar enkelt med Swish via din smarta telefon. Saknar du Swish kontakta din bank för instruktioner. När du betalat din order ser du orderbekräftelsen och ditt ordernummer under menyn "Händelser" i Swish-appen. När din betalning har registrerats hos Ellustration så skickas din beställning.

5. Skadade varor
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss direkt via e-post till el.lundberg@gmail.com.

6. Ångerrätt
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt står kunden för returfrakten.

7. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss via e-post el.lundberg@gmail.com innan du returnerar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

8. Återbetalningar
Återbetalning får endast ske vid retur eller reklamation av en vara eller tjänst som betalaren har betalat via Swish Handel inom de tolv (12) senaste månaderna. Återbetalat belopp får vara mindre än det ursprungliga beloppet men aldrig överstiga detsamma.

Summan återbetalas alltid till samma Swish-konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen. Återbetalningar kan aldrig ske senare än 12 månader efter köpet.
Återbetalning kan endast göras till det mobilnummer från vilket den ursprungliga betalningen gjordes och när detta mobilnummer är kopplat till samma person och konto som vid den ursprungliga betalningen.

9. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeure nedan.

10. Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

11. Produkter
Vi reserverar oss för eventuella skillnader som kan uppstå i hur produkten visas på skärm jämfört med verkligheten, exempelvis gällande färgåtergivning. Färgåtergivning är olika från skärm till skärm med skillnader som ej går att styra över. Vi gör vårt yttersta för att denna skillnad ska vara så liten som möjligt,

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
www.konsumentverket.se
www.arn.se

Leveransvillkor

Frakt och leverans
Våra normala leveranstider är 5-10 dagar inom Sverige. Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Alla paket skickas spårbart via Postnord.

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr. För omleverans betalas fraktkostnaden på nytt av kund.

Obs! Om du inte fått din leverans inom 1-2 veckor efter att du fått e-post om att leveransen är skickad, vänligen kontakta oss via e-post el.lundberg@gmail.com. Paketet kan då ligga på ett utlämningställe men att aviseringen inte nått fram (exempelvis p.g.a. fel telefonnummer) och då är det viktigt att vi får kännedom om detta innan den hinner gå i retur (vilken den gör efter 2 veckor) så att du istället kan hämta ut leveransen med legitimation. Om du har fått ett spårningsnummer med din leverans kan du spåra detta själv via Postnords hemsida. Ser du då att paketet ligger på ett utlämningställe kan du hämta ut leveransen med försändelse-ID samt legitimation.

Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-post: info@ellustration.se. Ellustration ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

Personuppgiftspolicy

Skydd av personuppgifter
När du handlar hos Ellustration hanteras dina personuppgifter enligt GDPR. Endast de personuppgifter som krävs för att kunna fullfölja mitt åtagande gentemot dig som kund kommer att samlas in. Detta innefattar namn, adress, telefonnummer och mejladress. Dina personuppgifter kommer endast att används av Ellustration och de parter som krävs för att kunna fullfölja ordern (så som fraktbolag och företaget som driver den aktuella betallösningen). Du som kund har rätt att när som helst begära ut information eller ändring av de personuppgifter jag har om dig, samt tas bort ur mitt kundregister – detta gör du genom att skriftligen kontakta Illustration via e-post el.lundberg@gmail.com. Om det skulle visa sig att jag har felaktiga eller ofullständiga uppgifter om dig kommer dessa att ändras vid upptäckt. Enligt bokföringslagen behöver personuppgifter så som adress och namn sparas på kvitton och fakturor i 7 år, därefter annulleras dem. Dina personuppgifter kommer inte att säljas till 3:e part.

Hemsidan är SSL-säkrad för säker anslutning.